Hoofdstuk - Turtle Graphics: Instructies geven

Let op: log eerst in bij repl.it
Terug naar de cursus pagina

In deze opdracht gaan we tekenen! Hiervoor gebruiken we de library turtle, waarmee je met Python een schildpad kunt ‘besturen’, die vervolgens lijntjes tekent.

Import turtle

Om met de turtle te kunnen tekenen moet je de module turtle importeren.

import turtle       # importeer turtle graphics module

turtle.pendown()    # zet pen neer
turtle.forward(100) # 100 stappen vooruit
turtle.right(90)    # draai 90 graden naar rechts
turtle.forward(100)

turtle.done()       # klaar met tekenen, maar sluit tekenvenster niet meteen af

Zoals je ziet begint je code altijd met import turtle en eindigt met turtle.done. De done() aan het einde van het programma zorgt ervoor dat het venster niet meteen afgesloten wordt.

Opgave Vierkantje tekenen

Druk op run om te kijken wat deze code doet. Het is de bedoeling om een vierkantje te tekenen. Kan jij de code uitbreiden zodat er een vierkant getekend wordt? Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.

Turtle functies

Een paar handige functies zijn:

import turtle                  # importeer turtle graphics module, code altijd hiermee beginnen

turtle.pendown()               # Zet pen op papier, alle bewegingen hierna worden zichtbaar
turtle.penup()                 # Haal pen van papier, bewegingen hierna worden niet zichtbaar
turtle.pencolor("darkViolet")  # Kleur van de pen. Je kunt ook kiezen uit black, tan, gold, blue, red, ...

turtle.right(90)               # Draai 90 graden naar rechts
turtle.left(45)                # Draai 45 graden naar links
turtle.forward(10)             # Loop 10 stappen vooruit

turtle.goto(40, 40)            # Zet de schildpad op positie (x,y). (0,0) is het midden van het scherm
turtle.setheading(90)          # Kijkrichting. 90 is naar boven, 0 is naar rechts

turtle.fillcolor()             # Hiermee vertel je met welke kleur je de figuur wilt inkleuren.
turtle.begin_fill()            # Dit zet je aan het begin van de figuur die ingekleurd moet worden.
turtle.end_fill()              # Dit zet je aan het eind van de figuur die ingekleurd moet worden.

turtle.done()                  # klaar met tekenen, maar sluit tekenvenster niet meteen af

Als je begint staat turtle altijd op (0,0) kijkend naar rechts.

Opgave Huisje tekenen

Teken een rode dak op je vierkant om zo een huisje te maken. Gebruik commentaar in je code om aan te geven waar een reeks van code voor is, bijvoorbeeld, welk deel bij de vierkant hoort en welk deel bij het dak. Tip: teken eerst je huisje op papier, schrijf de lengtes en de hoeken erbij zoals de schildpad (of je pen) ze moeten maken. Schrijf de instructies op zoals je pen ze moet uitvoeren.

Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.

Opgave Nederlandse vlag

We gaan nu de Nederlandse vlag tekenen zoals hier is afgebeeld.

Nederlandse vlag

Nederlandse vlag

Teken de Nederlandse vlag zoals hierboven is afgebeeld. Gebruik commentaar in je code om overzichtelijk te houden wat bij welk deel van de vlag hoort. Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.

Meer turtle functies

Een paar handige functies zijn (gebruik steeds met turtle.:

pendown()               # Zet pen op papier, alle bewegingen hierna worden zichtbaar
penup()                 # Haal pen van papier, bewegingen hierna worden niet zichtbaar
pencolor("darkViolet")  # Kleur van de pen. Je kunt ook kiezen uit black, tan, gold, blue, red, ...
pensize(8)              # Dikte van de pen

right(90)               # Draai 90 graden naar rechts
left(45)                # Draai 45 graden naar links
forward(10)             # Loop 10 stappen vooruit

goto(40, 40)            # Zet de schildpad op positie (x,y). (0,0) is het midden van het scherm
setheading(90)          # Kijkrichting. 90 is naar boven, 0 is naar rechts
speed(x)                # Verhoog of verlaag de snelheid waarmee de schildpad loopt/tekent
reset(x)                # Maak het doek leeg en zet de turtle weer in het midden

fillcolor()             # Hiermee vertel je met welke kleur je de figuur wilt inkleuren.
begin_fill()            # Dit zet je aan het begin van de figuur die ingekleurd moet worden.
end_fill()              # Dit zet je aan het eind van de figuur die ingekleurd moet worden.

circle(50)              # Teken een cirkel met straal van 50 pixels
circle(60, 180)         # Teken een halve cirkel (180 graden) met staal 60
end_fill()              # Dit zet je aan het eind van de figuur die ingekleurd moet worden.

Als je begint staat turtle altijd op (0,0) kijkend naar rechts.

Op https://docs.python.org/3/library/turtle.html kun je nog veel meer informatie en functies vinden!

Opgave Eigen creatie

Je mag nu zelf iets door turtle laten tekenen.
  1. Maak eerst een ontwerp/tekening op papier.
  2. Geef turtle de juiste instructies om deze te tekenen.
  3. Voeg commentaar toe aan je code.