Hoofdstuk - Turtle Graphics: Instructies geven
Let op: log eerst in bij repl.itTerug naar de cursus pagina
In deze opdracht gaan we tekenen! Hiervoor gebruiken we de library turtle, waarmee je met Python een schildpad kunt ‘besturen’, die vervolgens lijntjes tekent.
Import turtle
Om met de turtle te kunnen tekenen moet je de module turtle
importeren.
import turtle # importeer turtle graphics module turtle.pendown() # zet pen neer turtle.forward(100) # 100 stappen vooruit turtle.right(90) # draai 90 graden naar rechts turtle.forward(100) turtle.done() # klaar met tekenen, maar sluit tekenvenster niet meteen af
Zoals je ziet begint je code altijd met import turtle
en eindigt met turtle.done
. De done()
aan het einde van het programma zorgt ervoor dat het venster niet meteen afgesloten wordt.
Opgave Vierkantje tekenen
Druk op run om te kijken wat deze code doet. Het is de bedoeling om een vierkantje te tekenen. Kan jij de code uitbreiden zodat er een vierkant getekend wordt? Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.Turtle functies
Een paar handige functies zijn:
import turtle # importeer turtle graphics module, code altijd hiermee beginnen turtle.pendown() # Zet pen op papier, alle bewegingen hierna worden zichtbaar turtle.penup() # Haal pen van papier, bewegingen hierna worden niet zichtbaar turtle.pencolor("darkViolet") # Kleur van de pen. Je kunt ook kiezen uit black, tan, gold, blue, red, ... turtle.right(90) # Draai 90 graden naar rechts turtle.left(45) # Draai 45 graden naar links turtle.forward(10) # Loop 10 stappen vooruit turtle.goto(40, 40) # Zet de schildpad op positie (x,y). (0,0) is het midden van het scherm turtle.setheading(90) # Kijkrichting. 90 is naar boven, 0 is naar rechts turtle.fillcolor() # Hiermee vertel je met welke kleur je de figuur wilt inkleuren. turtle.begin_fill() # Dit zet je aan het begin van de figuur die ingekleurd moet worden. turtle.end_fill() # Dit zet je aan het eind van de figuur die ingekleurd moet worden. turtle.done() # klaar met tekenen, maar sluit tekenvenster niet meteen af
Als je begint staat turtle altijd op (0,0) kijkend naar rechts.
Opgave Huisje tekenen
Teken een rode dak op je vierkant om zo een huisje te maken. Gebruik commentaar in je code om aan te geven waar een reeks van code voor is, bijvoorbeeld, welk deel bij de vierkant hoort en welk deel bij het dak. Tip: teken eerst je huisje op papier, schrijf de lengtes en de hoeken erbij zoals de schildpad (of je pen) ze moeten maken. Schrijf de instructies op zoals je pen ze moet uitvoeren.
Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.Opgave Nederlandse vlag
We gaan nu de Nederlandse vlag tekenen zoals hier is afgebeeld.

Nederlandse vlag
Meer turtle functies
Een paar handige functies zijn (gebruik steeds met turtle.
:
pendown() # Zet pen op papier, alle bewegingen hierna worden zichtbaar penup() # Haal pen van papier, bewegingen hierna worden niet zichtbaar pencolor("darkViolet") # Kleur van de pen. Je kunt ook kiezen uit black, tan, gold, blue, red, ... pensize(8) # Dikte van de pen right(90) # Draai 90 graden naar rechts left(45) # Draai 45 graden naar links forward(10) # Loop 10 stappen vooruit goto(40, 40) # Zet de schildpad op positie (x,y). (0,0) is het midden van het scherm setheading(90) # Kijkrichting. 90 is naar boven, 0 is naar rechts speed(x) # Verhoog of verlaag de snelheid waarmee de schildpad loopt/tekent reset(x) # Maak het doek leeg en zet de turtle weer in het midden fillcolor() # Hiermee vertel je met welke kleur je de figuur wilt inkleuren. begin_fill() # Dit zet je aan het begin van de figuur die ingekleurd moet worden. end_fill() # Dit zet je aan het eind van de figuur die ingekleurd moet worden. circle(50) # Teken een cirkel met straal van 50 pixels circle(60, 180) # Teken een halve cirkel (180 graden) met staal 60 end_fill() # Dit zet je aan het eind van de figuur die ingekleurd moet worden.
Als je begint staat turtle altijd op (0,0) kijkend naar rechts.
Op https://docs.python.org/3/library/turtle.html kun je nog veel meer informatie en functies vinden!
Opgave Eigen creatie
Je mag nu zelf iets door turtle laten tekenen.- Maak eerst een ontwerp/tekening op papier.
- Geef turtle de juiste instructies om deze te tekenen.
- Voeg commentaar toe aan je code.