Hoofdstuk - Turtle Graphics: Functies en parameters - EXTRA OEFENING

Let op: log eerst in bij repl.it
Door naar de gewone opgaven over Eigen Functies
Terug naar de cursus pagina

Parameters

Je hebt in een vorige opdracht een functie tekenVierkant geschreven om een vierkant te tekenen:


import turtle

#FUNCTIE DEFINITIE #Definitie: instructies voor het tekenen van een vierkant
#Na afloop kijkt turtle dezelfde richting uit als in het begin. def
tekenVierkant():
    turtle.forward(50)
    turtle.right(90)
    turtle.forward(50)
    turtle.right(90)
    turtle.forward(50)
    turtle.right(90)
    turtle.forward(50)
    turtle.right(90)

#HOOFDPROGRAMMA MET AANROEP VAN FUNCTIE turtle.pendown() tekenVierkant()
#Aanroep: teken de vierkant!

turtle.done() 

Als je dezelfde vierkant groter dan 150 wilt maken dan moet je op 4 plekken de 150 vervangen door een ander getal. Als je het 300 wilt maken, moet je dat 4 keer vervangen, en voor 310 weer. Beter is het om een parameter te gebruiken voor de grootte. Als je je functie iets aanpast, dan kan de turtle elk vierkant tekenen met een gegeven grootte. Dat doe je zo:

 import turtle

#FUNCTIE DEFINITIE #Definitie: Instructies voor het tekenen van een vierkant
met een gegeven `grootte` def tekenVierkant( grootte ):
    turtle.forward( grootte )
    turtle.right(90)
    turtle.forward( grootte )
    turtle.right(90)
    turtle.forward( grootte )
    turtle.right(90)
    turtle.forward( grootte )
    turtle.right(90)

#HOOFDPROGRAMMA MET AANROEP VAN FUNCTIE turtle.pendown() tekenVierkant(100)
#Aanroep: teken een vierkant van 100px.

turtle.done() 
  1. Je geeft in de definitie tussen haakjes aan welk gegeven je meegeeft dat steeds mag veranderen. In dit voorbeeld def tekenVierkant( grootte ):

  2. In de definitie gebruik je datzelfde variabele in de instructie. Bijvoorbeeld: turtle.forward( grootte )

  3. Je roept de functie aan met de juiste waarde. In dit voorbeeld: tekenVierkant( 100 ).

Opgave Vierkant met parameters

Deze opdracht wordt nog niet automatisch gecontroleerd. Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.

Opgave Driehoeken met functies en parameters

Deze opdracht wordt nog niet automatisch gecontroleerd. Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.

We maken nu een functie voor het tekenen van een gelijkzijdige driehoek (alle lengtes zijn hetzelfde, en de binnenhoeken zijn 60 graden). Eerst gebruiken we getallen voor de lengtes, daarna vervangen we deze door parameters.

  1. Teken een driehoek. Gebruik 120px voor de lengte van de zijdes en 60 graden voor de binnenhoeken. Tip: voor een binnenhoek van 60 graden moet je 120 graden draaien.

  2. Test dit.

  3. Maak een definitie van je driehoek def tekenDriehoek() en roep de tekenDriehoek aan om deze te tekenen.

  4. Test dit.

  5. Pas je functie aan zodat deze een parameter meekrijgt voor de lengte van de zijdes: def tekenDriehoek( lengte_zijde ). Test dit.

  6. Roep je functie aan om driehoek van 300px te tekenen. Test dit.

  7. Voeg ook commentaar toe.

Opgave Huis tekenen met parameters

Deze opdracht wordt nog niet automatisch gecontroleerd. Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.

Opgave Nederlandse vlag met functies

Deze opdracht wordt nog niet automatisch gecontroleerd. Klik hier om je eigen oplossing te vergelijken met een model oplossing.
Door naar de gewone opgaven over Eigen Functies
Terug naar de cursus pagina