Python Cursus. Hoofdstuk For-loops Met Turtle Graphics

Uitwerkingen Opgaven

Terug naar de opgaven over For-Loops met Turtle Graphics
Terug naar de cursus pagina

Opgave Vierkanten herhalen met een for-loop

import turtle

#tekent een driehoek van een gegeven lengte
def tekenDriehoek( lengte ):
    turtle.forward( lengte )
    turtle.right(120)
    turtle.forward( lengte )
    turtle.right(120)
    turtle.forward( lengte )

turtle.pendown()
turtle.speed(100)

#teken 100 driehoeken van grote 200, steeds een beetje gedraaid
for driehoek_aantal in range(100):
    tekenDriehoek(200)
    turtle.right(5)

turtle.done()

Opgave Driehoeken herhalen met een for-loop

import turtle

#tekent een driehoek van een gegeven lengte
def tekenDriehoek( lengte ):
    turtle.forward( lengte )
    turtle.right(120)
    turtle.forward( lengte )
    turtle.right(120)
    turtle.forward( lengte )

turtle.pendown()
turtle.speed(100)

#teken 100 driehoeken van grote 200, steeds een beetje gedraaid
for driehoek_aantal in range(100):
    tekenDriehoek(200)
    turtle.right(5)
turtle.done()

Opgave Ster tekenen met een for-loop

import turtle

#tekent een ster van lengte 50
for zijde in range(5):
    turtle.forward(50)
    turtle.right(144)

turtle.done()

Opgave Spiraalster tekenen
import turtle

#tekent een ster
def tekenSter( lengte ):
	for zijde in range (5):
		turtle.forward( lengte )
		turtle.right(144)

turtle.speed(100) #even wat sneller

#tekent 20 sterren
lengte = 10
for sterren_teller in range(20):
	tekenSter( lengte )
	turtle.right(10) #draai nadat elk ster getekend is
	lengte += 10 @ maak elk ster steeds groter dan de vorige (10,20,30...)

turtle.done()

Opgave Eigen creatie met iteraties

-- geen oplossing beschikbaar --

Opgave Teken een Rubik's cube

-- geen oplossing beschikbaar --
Terug naar de opgaven over For-Loops met Turtle Graphics
Terug naar de cursus pagina