Algoritmisch denken en gestructureerd programmeren (in Java)

Theorie, opdrachten en start scenarios

Versie 3.1 (Aug 2017)

(Een lijst van wijzigingen is onderaan dit pagina te vinden)
Voor de opdrachten is Greenfoot Version 3.1.0 vereist.
Deel A:
Opdrachten en theorie (NL) Assignments and theory (EN) Start Scenario Start Scenario (low res)
Opdrachten en theorie 1 Assignments and theory 1 DodoScenario1 DodoScenario1 (low res)
Opdrachten en theorie 2 Assignments and theory 2 DodoScenario2 DodoScenario2 (low res)
Opdrachten en theorie 3 Assignments and theory 3 Same as scenario 2 DodoScenario2 (low res)
Opdrachten en theorie 4 Assignments and theory 4 Same as scenario 2 DodoScenario2 (low res)
Opdrachten en theorie 5 Assignments and theory 5 Same as scenario 2 DodoScenario2 (low res)
Opdrachten en theorie 6 Assignments and theory 6 DodoScenario6 DodoScenario6 (low res)
Opdrachten en theorie 7 Assignments and theory 7 DodoScenario7 DodoScenario7 (low res)
Deel B (voor gevorderden):
Assignment (EN) Start Scenario
Assignment and theory 7 (Object-oriented) DodoScenario7
Assignment and theory 8 (Sokoban) DodoScenario8
Assignment and theory 9 (Balls and Bumpers) DodoScenario9

Versie 3.0 (jan 2017)

Let op: voor deze versie van de opdrachten is Greenfoot Version 3.0.4 vereist (dus niet de meest recente versie).
(Een lijst van wijzigingen is onderaan dit pagina te vinden)
Deel A:
Assignment Start Scenario
Assignment and theory 1 DodoScenario1
Assignment and theory 2 DodoScenario2
Assignment and theory 3 Same as scenario 2
Assignment and theory 4 Same as scenario 2
Assignment and theory 5 Same as scenario 2
Assignment and theory 6 DodoScenario6
Assignment and theory 7 DodoScenario7
Deel B (voor gevorderden):
Assignment Start Scenario
Assignment and theory 7 (Object-oriented) DodoScenario7
Assignment and theory 8 (Sokoban) DodoScenario8
Assignment and theory 9 (Balls and Bumpers) DodoScenario9

Versie 2.0 (2015)

Opdracht (nederlands) Assignment (engels) Start Scenario
Opdracht en theorie 1 Assignment and theory 1 DodoScenario1
Opdracht en theorie 2 Assignment and theory 2 DodoScenario2
Opdracht en theorie 3 Assignment and theory 3 DodoScenario3
Opdracht en theorie 4 Assignment and theory 4 DodoScenario4
Opdracht en theorie 5 Assignment and theory 5 DodoScenario5
Opdracht en theorie 6 Assignment and theory 6 Not needed
Opdracht 7: Dodo's race Assignment 7: Dodo's race DodoScenario7
Assignment 8: Sokoban DodoScenario8
Opdracht 9: Ballen en Bumpers
Opdracht 10: L-systemen LSystemenScenario10

Change log

Methode canMove( ) aangepast in opdrachten en scenarios

We hebben nu ook een versie in het Nederlands gemaakt! Omdat we meteen wat schoonheidsfoutjes hebben aangepast raden we aan om gebruik te maken van v3.1, ongeacht of je het Nederlands of Engelstalig materiaal gebruikt. Daarnaast hebben we van de scenario's twee versies gemaakt, afhankelijk van de schermresolutie (scenario's 50 zijn voor een kleinere resolutie).

Mocht je (tekstuele) opmerkingen hebben, dan kun je contact met ons opnemen om zodat we je suggesties kunnen verwerken.

Wat is er gewijzigd in v3.1 (2017) ten opzichte van v3.0 (2017)?

  • Uitbreidingen:
    •  Je kunt nu gebruik maken van de nieuwste Greenfoot versie 3.1.0.
    •  Het materiaal is nu ook in het Nederlands beschikbaar.
    •  Scenario's beschikbaar voor hoge en lage resolutie.

    Wat is er gewijzigd in v3.0 (2017) ten opzichte van v2.0 (2015)?

    • Nieuw vorm:
      •  Differentiatie in moeilijkheidsgraad opdrachten ( 3 niveau's).
      •  Uitwerkingen staan (enkel) in een docenten versie.
      •  Opdrachten en theorie zijn los van elkaar gehaald.
      •  Opdrachten hebben een meer open karakter gekregen, er wordt minder voorgegeven en meer gerefereerd naar bijbehorende theorie.
    • Gewijzigd in de inhoud:
      •  Nieuw: programmeer plannen / strategieën (bv. Min/Max Plan, Count Plan, Sum Plan).
      •  Nieuw: meer gericht op algoritmisch denken.
      •  Nieuw: debugstrategieën.
      •  Nieuw: JavaDoc.
      •  Gewijzigd: inhoud verschoven naar deel 2 (wordt in maart opgeleverd): object-oriëntatie, Greenfoot run functionaliteiten.